Cerpen Kasih Kembali Bertaut - NA77


KASIH BERTAUT KEMBALI


Welcome home miss...have a nice day..itulah yang dikatakan oleh para pramugari setelah kapal terbang MAS mendarat. Setelah 3 tahun aku meninggalkan tanahair ku terutama kedua ibu bapa dan adik-adik ku di kampung untuk menyambung pengajian dalam bidang kejuruteraan di luar negara. Kini aku berbangga kerana telah berjaya menamatkan pengajian ku dengan baik sekali gus tercapai jua impian ibu bapa ku untuk melihat ku berjaya. Selepas ni giliran aku pula untuk membalas semula jasa keluarga ku.

                Sedang aku menunggu bagasi ku tiba-tiba ada pulak seorang mamat ni dengan selamba jer melanggar bahu ku dan terus pergi macam tu tanpa minta maaf. Kalau diikutkan nak jer aku jerit suruh  minta maaf..sesuka hati die je ek. Bila diperhatikan seperti pernah lihat mamat tu tapi di mana ek...kalau dari segi rupa memang menggoda ramai wanita terutama aku ...eh tiba-tiba aku tersenyum sendiri tapi sayangnya perangai macam si ikan jerung...erk..tiba-tiba terkeluar perkataan ikan jerung...tak pasal-pasal kat mamat tu pulak yang dapat gelaran. Setelah semua bagasi ku ada aku menunggu teksi dan terus menuju ke kampung halaman ku..tak sabar nak balik jumpa keluarga ku tersayang...

                Pon...Pon...Ponnn....hon teksi berbunyi..sengaja aku minta abang teksi tu bunyikan hon tanda ketibaanku..tetapi yang peliknya kenapa banyak kereta kat depan rumah aku ni...takkan la ada majlis untuk sambut aku tapi tak salahkan..sukanya aku...hahahhahaa....sedang aku mengelamun aku disergah dari belakang oleh adik ku.. ‘Kak long, meh la sini cepat..intan ada benda nk cakap ni’ kata intan pada ku.. ‘intan ni kalo tak sergah kak long tak boleh ke...nasib baik takde lemah jantung..mau pengsan kak long...ape yang urgent sgt ni..tak boleh masuk rumah dulu ke’ termengah-mengah aku berlari dengan perasaan pelik di hati.. ‘ kalo intan cakap kak long jangan terkejut beruk tau...boleh kalah beruk-beruk yang lain..’ ‘apa die....’ ‘aduh..sakit la kak long..tangan tu tajam mcm penyepit ketam tau’ mmg itulah gelagat kami bila berjumpa..

                Haaaa....ternganga mulut aku bila dengar berita yang boleh menyebabkan aku lemah lutut.. ‘hari ni kak long akan ditunangkan dengan anak majikan papa’...bbuuukkkk aku terduduk di pangkin luar rumah...apa dah jadi ni..kenapa aku tak diberitahu dulu..aku masih ada impian yang belum tercapai...rasa macam nak menangis tapi tak keluar pulak air mata ni...intan hanya mengusap lembut bahu ku dan menasihatkan ku agar bersabar...

                Usai sudah ‘majlis pertunangan ku’ yang x rasmi bagi ku...aku terus mendapatkan ibu... ‘ibu, kenapa tiba-tiba je ni’ ibu ku menenangkan aku..belum hilang penat ku ditambah pula dengan berita mengejut ni.. ‘ ibu memang nak bagitau dengan kamu tapi ayah melarang...kata ayah nak tunggu kamu balik dulu’ sambil ibu menunjukkan ke arah ayah..sememangnya ibu seorang yang lembut bila berkata-kata..pandai mengambil hati anak-anaknya..aku faham bila ibu menunjuk ke arah ayah..lantas aku terus menuju ke ruang tamu dan duduk bersebelahan dengan ayah... ‘ ayah...apa semua ni..kenapa ayah tak bagtau isya dulu’ kata ku ingin mendapatkan kepastian dari ayah.. lama ayah mendiamkan diri hanya selepas menghirup kopi cap 434 kegemarannya baru lah ayah memandang ku dengan wajah yang ceria... ‘ayah buat semua ni atas permintaan dari Datuk Mukhriz dan Datin Saleha sendiri..mereka yang beria-ia nak jodohkan kamu dengan anaknya..lagipun mereka dah lama berkenan dengan kamu’ itu yang dikatakan oleh ayah..aku hanya tertunduk  membisu..apa yang boleh aku lakukan hanya lah berdoa pada Allah untuk membuka hatiku menerima semua ini walaupun sebenarnya hati ku tidak bersetuju dengan pertunangan segera ni..

                Sebulan telah berlalu tapi aku rasa baru semalam perkara ini berlaku..aku duduk termenung di hujung katil sambil menghirup udara segar di waktu pagi memikirkan majlis perkahwinan ku pula x lama lagi...5 bulan je lagi derr..boleh ke aku bersedia untuk berumahtangga...tuk..tuk..tuk..pintu ku diketuk... ‘ ai...termenung jauh nampak...kak long ingatkan siapa tu...heheheee...tau la nak kahwin’ sakat adik ku..ish...sibuk budak tembam ni tau... ‘ takde la..kak long saja tenung ke langit tu..nak tengok bila hujan nak turun...’ ‘ alah...cakap la teringat bakal suami...’sambil membuat aksi.. ish...takde maknanya aku nak fikir si ikan jerung tu...muhd adam irfan...itu la si ikan jerung yang aku gelar kan dulu..sememangnya keluarga ku dan keluarga datuk mukhriz rapat sebelum aku dilahirkan lagi...ayah ku adalah kawan rapat datuk mukhriz dari zaman kanak-kanak lagi..susah senang mereka bersama hanya yang membezakan mereka hanya lah dari segi gelaran...walau bagaimanapun itu tidak membataskan persahabatan mereka yang telah lama berakar umbi...bak kata ‘pepatah air dicincang tidak kan putus’...sebab tu la aku kenal dengan satu-satunya anak mereka..kami berdua selalu bermain bersama tapi si ikan jerung tu memang la nakal yang teramat sangat...aku ingat lagi dengan apa yang telah dia lakukan pada ku..ada ke patut si ikan jerung ni letak tepung dengan lipas dalam beg sekolah aku...habis muka aku kena tepung..tak pasal-pasal dapat bedak free...dah la aku geli dengan lipas...habis saja sekolah rendah dia terus dihantar ke sekolah berasrama penuh...sejak dari itu lah kami tidak berjumpa lagi..

                ‘Nur Batrisya...meh datang dapur tolong ibu ni’..ala ibu ni orang tengah syok layan kabhi kushi kabhi gham ni pun tak boleh... ‘ ada apa ibu..nak suh isya rasa masakan ibu ker..ala..ibu masak tu dah sedap pun sebab tu ayah suka kat ibu..kan..kan..’ ‘ ish budak bertuah ni...ibu nak minta kamu pergi belakang rumah tu amik serai..ibu nak masak rendang ayam ni...’tergaru-garu kepala aku yang tak berape nak gatal..masak rendang????? Biasa yer ibu jarang masak rendang ni... ‘ nah ibu serai yang ibu minta..ibu masak apa hari ni..’ tanya ku ‘ibu nak masak special hari ni sebab ada orang jauh nak datang tengok kamu...’ hahhh...ada org nak tengok aku..siapa pulak.. ‘siapa bu..penting ke orang tu nak tengok isya..tak dapat la nak mandi air terjun petang ni...sedih yer...huhuhuhuuu’ ‘ ala...x hilang air terjun tu..lain kali kan boleh tengok..tak pun lepas kahwin nanti ajak la dia sekali..’sempat lagi ibu menyakat ku.

                Waktu yang dijanjikan telah tiba..tepat jam 8.00 malam sebuah kenderaan telah tiba di halaman rumah ku..aku melihat melalui jendala siapakah gerangan tetamu yang dimaksudkan oleh ibu..tup..tup..tup..yang keluar dari isi kereta tu Datuk Mukhriz dan Datin Saleha..Cuma ada seorang jejaka seperti pernah ku lihat ada bersama mereka..eh..itu kan mamat di airport tempoh hari..maknanya itu la si ikan jerung..memang tepat gelaran tu kena pada dia..ooo..patut la macam pernah kenal..segak bergaya ala-ala aaron aziz gitu...cair hati ku melihat kekacakannya..hati ku dup dap dup dap..berdegup kencang..dag dig dug..di dalam dada..dah macam lagu dangdut pula..kenapa dengan aku ni..tibe2 jer rasa seperti jatuh cinta..aahhh..biar betul..belum tentu si ikan jerung syok kat aku..yela kita orang dah lama tak jumpa..aku pun bukanya lawa sangat tapi manis tu ada la..member-member aku selalu cakap yang aku ni macam siti saleha...terangkat diri sendiri la pulak..heheheee...

                ‘kak long...ibu dah panggil tu..jom la...tak habis-habis senyum sendiri..’ menjeling adik ku...alamak ibu..apa yang aku nak buat nanti biae dah jumpa bakal suami..ahh...buat biasa-biasa sudah la...dengan tertib aku melangkah keluar dari bilik..ayah asyik berborak dengan Datuk Mukhriz..ibu pulak bersembang dengan Datin Saleha Cuma si ikan jerung hanya sesekali senyum bila ditegur... ‘ lepas ni isya nak buat apa..isya dah cari kerja ker..’ aku di sapa oleh datuk mukhriz ‘rasa yer isya nak kerja dulu la..nak tolong ayah dan ibu..’ jawapan formal ku... ‘abang..apa kata ambil isya kerja kat syarikat abang tu..lgpun kebetulan ada kekosongan kan..okay tak bang’ rayu Datin Saleha..aku jadi serba salah bila di minta kerja satu syarikat dengan Datuk Mukhriz tapi bagus juga ek..boleh la hari-hari aku jumpa dengan irfan...uish...apa yang aku merepek ni..belum apa-apa lagi dah mula berangan..

                Bila dah lama tak berjumpa tak tau nak berkata-kata tapi hati ni sudah berbunga memandangkan kekasih hati ade di depan mata..telah lama ku simpan rasa hati ini pada isya..adakah dia pun rasa apa yang aku rasa.. ‘isya apa khabar..’ itu lah pembuka bicara aku... ‘ isya sihat jer..irfan pulak macam mana..dah lama kita tak berjumpakan’ wah...permulaan yang bagus.. ‘itula..sejak mula sekolah asrama tak berpeluang irfan nak bertanya khabar tentang isya...rinduu pulak’ ooppssss...alamak..apa yang aku dah cakap ni...aduih...macam mana boleh terlepas cakap ni....malunya...apa pula yang akan isya fikirkan....keadaan menjadi sunyi seketika dan isya kelihatan terkejut dengan apa yang telah aku luahkan...tiba-tiba papa gelak dan menjadikan suasana ceria kembali... ‘ nampak gayanya ada orang yang dah rindu ni..menjadi juga rancangan kita nak satukan mereka berdua’ kata Datuk Mukhriz.. ‘ syukur alhamdulilah..selepas ni pasti semuanya berjalan lancar..’tanda ayah bersetuju.

                Hari berganti hari..bulan berganti bulan...sejak kejadian malam tu aku dan irfan selalu keluar bersama untuk menguruskan persiapan majlis kami..nasib aku baik kerana dengan bantuan Datin Saleha segala persediaan dari segi pakaian pengantin dan gubahan mendapat pertolongan daripada  kawan mama yang kebetulan mempunyai butik pengantin yang agak terkenal..kawan-kawan ku juga ada yang terkejut, ada yang gembira dan ada juga yang seperti tidak percaya aku akan berkahwin dengan irfan..yela baru balik dari study tup..tup..dah nak kahwin..itula dinamakan jodoh..sesungguhnya aku terima dengan hati yang terbuka..kami pula semakin rapat dan sayang diantara kami semakin berbunga..bagaikan dunia ini kami yang empunya...hehheeee... ‘sayang..lepas majlis ni abang akan bawa sayang honeymoon di kota Paris...sayang suka kan’itulah panggilan yang termaktub sejak kami bersama ‘mesti la suka..tempat yang isya idamkan tu..wahh..best sangat dapat pergi sana...hanya kita berdua’ irfan beritahu pada ku selepas majlis perkahwinan ini kami akan berbulan madu di Paris..kata irfan itulah destinasi yang amat sesuai untuk kami memadu kasih.

                Suasana di halaman rumah ku riuh rendah dengan kedatangan para tetamu..ayah dan ibu pula sibuk melayan tetamu yang hadir...adik ku pula menemankan aku sebelum tiba majlis akad nikah..aku di dandan oleh make up artis yang dikenali...wahhh..merasa gak seperti artis ek...berubah terus wajah ku..mana tak nya berubah aku ni dah la jarang bersolek...bedak miyami tu je la peneman aku selalu.. ‘ kak long ni lawa bila dah bersolek...cantik sangat..mesti abg long teruja tengok kak long’ ‘ish...mesti ler..heheheee’ setelah siap berhias dan memakai pakaian pengantin yang dibuat khas untuk ku secara tiba-tiba hati ku digamit rasa sayu...entah kenapa rasa berat pula nak meninggalkan ayah dan ibu..lepas ni tanggungjawab ku hanya pada suami dan aku akan berpisah dengan mereka...huhuhuhu....rasa nak menangis..meleleh sudah air mata ku... ‘oi..makcik..jangan nak aksi sedih boleh...rosak make up tu..penat aku solek kan kau tau’ amaran mak andam untuk ku...sori la tak boleh tahan saat-saat macam ni...ibu datang melihat ku sebelum pihak pengantin lelaki sampai... ‘anak ibu nanti bila dah bersuami perlu jaga makan minum suami, jaga rumah tangga kamu tu..taat pada suami selagi tidak bercanggah dengan agama..’ ‘ baik ibu..isya akan ingat pesan ibu..isya sayang ibu dan ayah..’ aku memeluk ibu erat seperti tidak mahu melepaskan ibu..naluri seorang ibu tentu faham situasi sebegini..

                Kedengaran paluan kompang menandakan kedatangan pihak lelaki..tak sabar nak tengok irfan sejak seminggu lepas tidak berjumpa..kata orang-orang tua tak elok keluar seminggu lagi nak kahwin..irfan segak berbaju melayu putih bersamping rona biru...tak berkelip mata memandang... ‘jangan la tenung lama-lama..kang susah pula abang irfan nak jawab soalan’ tegur intan...nak buat macam mana...dah aku terpegun melihat betapa kacaknya si irfan...ku lihat wajah irfan tenang mendengar kata-kata dari tok kadi..ayah dan papa juga seperti mengangguk faham akan maksud tok kadi... ‘ Nur Batrisya Binti Mohd Hilman....’ aku mendengar tok kadi melafaz nama ku...hanya dengan sekali lafaz aku telah sah menjadi isteri irfan..air mata kegembiraan jelas kelihatan sewaktu irfan menyarung cincin di jari ku..ayah dan ibu, papa dan mama dan semua sanak saudara gembira majlis berjalan dengan lancar...aku juga gembira melihat mereka semua gembira terutama irfan yang tidak pernah lepas menggenggam jari jemari ku..sungguh erat dia memegang ku seolah-olah tidak membenarkan aku berpisah dari dia walau pun sekejap..Akhirnya aku rasa bertuah mempunyai suami yang penyayang dan aku berdoa pada Allah semoga perkahwinan ku ini kekal sehingga akhir hayat dan diberi zuriat yang soleh dan solehah...Selepas ini masa untuk kami berhoneymoon...PARIS!!!!! here we come...– THE END –


Penulis : NA77
 
* sekadar mengisi masa lapang...selamat membaca..

REPOST AGAIN...santai2 je yer

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

BEEN SO LONG

Produk Nour Ain Beauty Skin Care